סלסה ראשי

מועדפים

אודות

צור קשר

 

הרשמו לאתר הסלסה ותהנו מעדכונים שוטפים, מבצעים והנחות...

תנו כאן לחיצה

english

חדשות סלסה

סלסה ראשי

פורום סלסה

הרשמה לאתר

מאמרים

צור קשר

פרסום באתר

סלסה פסטיבלים

קונגרס הסלסה

ארכיון סרטונים

הסצנה

ריקודי כל הזמנים

מדריכי סלסה

מועדוני סלסה

 

 

 


 

 

 

פסטיבל הוואוואנקו & סון בספרד – חוויות ורשמים!

 

שלום חברים, וברוכים הבאים לפינה של צ'ה.
מאמר שני בסדרת מאמרים על ריקוד הסלסה.

קוראים לי מיכאל, אבל בסלסה אני מוכר כ"צ'ה"; זה כינוי שיש לי עוד מהפורומים הישנים של הסלסה, ואני חושב שהוא מייצג אותי היטב, כי אני אוהב את כל מה שקשור לקובה... כל כתבה תעסוק בנושא מסוים הקשור לסלסה על גווניו השונים, מבחינת מוסיקה, ריקוד, היסטוריה & תרבות ועוד. הכתבה שתפתח את פינתנו היא כתבה על ריקוד הסלסה, שזה בעצם מה שבאנו לעשות כאן.


חברים, לא מזמן חזרתי מפסטיבל הוואוואנקו & סון ה-5 ב lloret de mar

 עיירת נופש כ75 ק"מ מברצלונה, ספרד.  תראו כאן
הפסטיבל נמשך 5 ימים / 4 לילות, ואת החוויה המדהימה הזאת אנסה כעת להעלות על הכתב תוך כדי פירוט של הדברים השונים שראיתי וחוויתי במהלכו.

 

מלון, אירוח, מתקנים & ארגון:
 

מבחינה טכנית המקום מותאם טוב מאוד לאירוע כזה; במלון יש מספר אולמות גדולים למדי שבהם התקיימו השיעורים, והמסיבות התקיימו בגדול מבין האולמות בו הייתה במה גדולה יחסית. גם בשאר החדרים היו במות למורים. המלון עצמו נראה די חדש, החדרים, שהיו לזוג או יחיד, היו מרווחים למדי, ובקלות אפשר היה להכניס לשם גם בנאדם שלישי בלי שיהיה צפוף. לכל חדר יש מרפסת. אזור הלובי גם כן מרווח למדי. השירות של צוות המלון היה מאוד אדיב, מהיר ויעיל, והחדרים עברו ניקוי כל יום במהלך האירוע.

במלון 2 בריכות וכן 2 חדרי אוכל די מרווחים שנתנו שירות של פנסיון מלא לאורחי הפסטיבל, עם זמני ארוחות נוחים למדי. האוכל היה טעים ומגוון, וכלל מבחינת שתיה גם יין ובירה לבחירה.
הפסטיבל היה מאורגן היטב על ידי צוות בינלאומי שכלל מארגנים מספרד, צרפת וצוות מזרח אירופאי (רוסיה-פולין-אוקראינה-בלרוס), אשר נתנו מענה לקהל במגוון שפות. לפני ובמהלך הפסטיבל הודעות חשובות נשלחו במייל למשתתפים וכן פורסמו באתר. כאשר היו שינויים בהתראה קצרה יחסית דאגו להעביר את ההודעות בצורה יעילה ושלא משתמעת לשתי פנים בכל הסדנאות של אותו יום וכן בהודעה בכתב בלובי.

עוד דבר שהיה מועיל ביותר, והפעם דווקא מהפן של התכנים; כאשר משתתף הגיע למלון ונרשם אצל המארגנים הוא קיבל צמיד השתתפות. אך לא כל הצמידים היו זהים. הצמידים ניתנו לפי הרמות של הסדנאות: מתחילים (ירוק), בינוני (כתום), מתקדמים (אדום) ו"מורים" (כחול – היה צריך להזמין מראש במחיר הרשמה שונה). הדבר הפך את השיעורים (ראו בהמשך) ליעילים הרבה יותר, ולרוב הייתה התאמה מצויינת בין הרמה שהוכרזה לבין הרמה של המשתתפים באותו שיעור.

 

מורים & סדנאות:


בפסטיבל היו 44 סדנאות שהתפרסו על 3 ימי פעילות (הפסטיבל התחיל ביום חמישי בערב ונגמר ביום שני בבוקר) וכפי שכבר ציינתי קודם, היו ב4 רמות – מתחילים, בינוני, מתקדמים ומורים, כאשר למורים היו סמינרים מיוחדים שאורגנו במיוחד, היו במחיר הרשמה שונה, ובסופף אף ניתה למשתתפים תעודה עם פירוט הקורסים שהם עברו.

הרמה של הסדנאות הייתה גבוהה למדי; מה שהיה ברמת "מתחילים" מקביל בערך לרמת "מתקדמים" בסצינה הישראלית מבחינת מורכבות טכנית, אך כלל בעיקר תכנים שכמעט ולא ניתנים בסצינה הישראלית (רומבה, אפרו, סון, פאלו, מוסיקליות, סטייל לנשים ולגברים), או שניתנים ברמות "מאסטר" בלבד ובצורה הרבה יותר מצומצמת. היו גם 2 הרצאות מיוחדות שהיו פתוחות לכולם, אחת על התרבות האפרו האיטיאנים בקובה והשניה על מודעות גופנית בריקוד.
בפסטיבל השתתפו 14 מורים קובנים ו4 מורים לא קובנים, כולם מקצועיים מאוד וברמה גבוה. ההסברים ברוב הסדנאות היו מובנים מאוד למי שדובר ספרדית, אם כי חלק מהמורים גם תרגמו לאנגלית.
אני יכול להמליץ לכל מי שמגיע לכזה פסטיבל ללמוד ספרדית, או שאם מגיעים בקבוצה, שיהיה מישהו אחד שיודע ספרדית, שכן זה מקל מאוד על הלמידה ומועיל באופן כללי.

אישית כמישהו ששפת האם שלו היא רוסית, דובר אנגלית ברמת שפת אם ויש לו ידע מסויים בספרדית, במהלך רבים מהשיעורים וגם חלק מהאירועים בערב עזרתי בתרגום ל2 שפות אלו מספרדית, וכן פעלו כך גם אנשים נוספים שדוברים ספרדית ועוד שפה כלשהי.

השיעורים היו מגוונים למדי, ועסקו ובסוגי ריקודים אפרו קובנים שונים (yoruba, palo monte, arara, abakua), רומבה (yambu, guagaunco, columbia), סון וקסינו (סלסה קובנית), והתכנים הוצעו ברמות קושי שונות. היו גם מספר שיעורי מוסיקליות שעסקו בקשר של הריקוד לפרקשן ולאספקטים אחרים במוסיקה הקובנית. בכל השיעורים של הרומבה והאפרו הייתה מוסיקה חיה.


מסיבות, הופעות, משתתפים & אווירה:


כל ערב היו הופעות שונות, הן הופעות ריקוד והן הופעות מוסיקה שונות (על המוסיקה – ראו בהמשך). היו סה"כ 18 להקות ריקוד, רובן של קובנים, אך חלקן גם ממדינות אחרות באמריקה הלטינית וחלקן מאירופה (ספרד, איטליה, פולין, צרפת). הופעות הריקוד היו בנושאי סון, רומבה, אפרו, קסינו ורואדה דה קסינו, כאשר כמובן שבכל הופעות הקסינו והרואדה דה קסינו היו הרבה אלמנטים של רומבה & אפרו.

היו גם 3 תחרויות ריקוד שונות במהלך הפסטיבל: תחרות y quein me vacuna a mi לנשים, תחרות Buscando el Rumbero שהייתה תחרות רומבה-קולומביה (ולכן המשתתפים היו גברים, אפילו שההשתתפות הייתה פתוחה לכולם), וכן תחרות Buscando el Sonero שהייתה תחרות סון והייתה לזוגות. בתחרות הסון השתתפתי אם כי לא ידעתי שצריך להירשם מראש בזוג, ולכן חורחה מצא לי בת זוג 20 דקות לפני תחילת האירוע. היה נחמד. הרמה כמובן סופר גבוהה, ונראה היה שאנשים התכוננו לתחרות לא מעט, כולל אלמנטים של כוריאוגרפיה ותלבושות מיוחדות. הזוג הרוסי-אוקראיני שזכה, אגב, הם חבר'ה שכל אחד מהם בעלים של בית ספר מרכזי כל אחד במדינתו.

הרמה של המשתתפים (והפסטיבל היה לא כל כך ענק – סה"כ כ500 משתתפים בערך) הייתה גבוהה מאוד, גם של אלו מהם שאמרו שהם "מתחילים" ורוקדים חודשים ספורים בלבד. כל מי שיצא לי לרקוד איתה, בלי יוצא דופן, ידעה לרקוד הן אה טיימפו והן קונטרא טיימפו, כולם יודעים במידה מסויימת רומבה ואפרו, לכולם תנועתיות טובה ומעלה, ואנשים מבינים טוב את המוסיקה שמתנגנת, ככה שקל מאוד לאלתר איתם.

הרכב המשתתפים מגוון למדי, כאשר את החלקים הגדולים ביותר מהווים ספרדים, צרפתים, גרמנים ותושבי מדינות שונות ממזרח אירופה (רוסיה, פולין, אוקראינה, המדינות הבלטיות), אך לי יצא לפגוש גם חבר'ה מבריטניה, ארה"ב ואוסטרליה. הייתה גם קבוצה קטנה (5 או 6 אנשים) מישראל.

בלי קשר להיכרות, שפה, מוצא או גיל (והגילאים היו מגוונים גם כן, כאשר הרוב היו בשנות ה-20 וה-30 לחייהם, אך היו גם כאלו יותר מבוגרים), כולם רקדו עם כולם בלי יוצא מן הכלל. כל האנשים מאוד מאוד נחמדים וחברותיים, וסירובים הם דבר שכמעט לא קיים (יצא לי לקבל 2 או 3 סירובים במהלך הפסטיבל אבל הם היו או מכאלו שבדיוק היו בדרך לישון בסוף המסיבה ובחורה אחת שלא רקדה כל הערב עקב כאבי גב).

לי אישית גם יצא להכיר לא מעט חברים חדשים שכעת אני שומר איתם על קשר דרך פייסבוק, ובילינו לא מעט גם מחוץ לסדנאות והמסיבות. מיותר לציין שהאווירה סופר חיובית ומהנה מאוד.
עוד תופעה מעניינת שדי נפוצה בעולם והייתה גם במסיבות היא מה שנקרא animaciones, שזה, בעצם, הפעלות קהל על ידי המורים ו/או רקדנים ברמה גבוהה; מה שקורה זה שמישהו אחד או קבוצה עומדים באזור מסויים ומתחילים לעשות תנועות שמתאימות למוסיקה, ועם הזמן מצטרפים עוד אנשים, ונוצרת שורה של רוקדים שכולם עושים את אותן התנועות. קורה הרבה בהופעות וגם כשיש רומבה.


מוסיקה:


ב3 מתוך 4 ערבי ריקודים, החל מהראשון (שהיה pre-party) היו הופעות מגוונות של הרכבים קובנים: בערב הראשון הופעת סון, רומבה & טימבה של Julio y su Efecto Latino, ולאחריה גם הופעת פרקדן אפרו קובני של חלק ממורי הפסטיבל, בערב השני הופעת טימבה של Mixael y su TeamBarcelona, ובערב הרביעי הופעת רגאטון של 2 הרכבים מהוואנה (Havana 7 y Conexion Cubana). גם בחלק מהופעות הריקוד המוסיקה הייתה חיה.
חלק מהזמן במסיבות וברבים מהשיעורים הייתה מוסיקה בלייב על ידי פרקשניסטים קובנים, 13 במספר, שחלקם גם הדריכו בפסטיבל וחלקם הגיעו במיוחד להופיע.

המוסיקה במהלך המסיבות הייתה ברובה טימבה (סלסה קובנית), כאשר היו גם סון ורומבה חלק מהזמן.
פעמים רבות בשירי הרומבה נוצרה מעגלים בצורה ספונטנית, כאשר כל פעם נכנס למעגל זוג, רוקד כמה זמן, ויוצא.
התקליטנים, 7 במספר, הם ברובם מאירופה, אך אחד מהם קובני; הם עשו עבודה מצויינת.
אני כן יכול לאמר שכיום, בעידן שבו ניתן להשיג די מהר מוסיקה באינטרנט, לא היה יותר מדי שהם יכלו לחדש מבחינת שירים; מה גם שאני חושב שהתקליטן הקובני הראשי של ישראל, DJ Lechko, לא פחות טוב מהם בשום דרך.
כפי שכבר כתבתי קודם, כל מי שהיה בפסטיבל "משוגע לדבר" לפחות ממני, ונהנה מאוד מהמוסיקה הקובנית. אנשים מכירים את המוסיקה, אוהבים את המוסיקה ומאוד נהנים ממנה, ככה שלי היה קל ומהנה מאוד בכל הריקודים לי, הן עם הקובניות והן עם שאר המשתתפות שיצא לי לרקוד איתן.
לסיכומו של דבר, אני ממליץ בחום רב לכל מי שיכול (ועם הזמן נראה שמחירי הטיסות לאירופה יורדים...) לנסוע לפסטיבלים כאלו באירופה – אתם תהנו מאוד, ללא צל של ספק.
ואם החלטתם לנסוע, הנסיון שלי השנה מראה שהפסטיבל הזה הוא בחירה מצויינת מכל הבחינות, ורוב הסיכויים שאני אישית אגיע לפסטיבל הזה גם בעתיד.
 

 


כל החומר המופיע באתר אירגון הסלסה הישראלי הנו שמור ע"פ חוק זכויות יוצרים ואין להעתיק, לשכפל, לפרסם ו/או לעשות כל שימוש במידע המופיע וזאת ללא רשות מפורשת ובכתב של אירגון הסלסה הישראלי.

 

Copyright © 2001-2009 by Salsa.org.il, unless noted otherwise