ראיון עם אידי ואל אספינוזה

ראיון עם אידי "Salsa Freak" ואל "Liquid Silver" אספינוזה

ראיון קודם עם אידי פורסם באתר כאן

 

ראיין: רועי מימרן

הראיון התקיים בקונגרס הסלסה באילת, בשבת 16 באפריל 2005.

 

שאלה: מה דעתכם על ישראל ועל הקונגרס? אל, אתה כבר לא מרגיש כמו משה שלא יכול היה להגיע לארץ?

 

אל: (צוחק) אין ספק שזו מדינה מרשימה מאד, וקונגרס מדהים. אני מאד מקווה לחזור לכאן בקונגרסים הבאים.

 

שאלה: אתמול והיום בסדנאות שלך ראיתי אותך מדגים אלמנטים חדשים בריקוד – מילניום סטייל, שילוב היפ הופ ועוד, ולעומת זאת הראית בצורה מצחיקה את סגנון ה-LA הרגיל שמוכר בלוס אנג'לס וגם בארץ. למה?

 

אל: לא צריך לקחת את זה ברצינות מדי, המטרה כאן היתה רק להצחיק.

 

שאלה: כי אתה צחקת על סגנון LA קלאסי שאידי לימדה במשך שנים.

 

אידי: המטרה היתה להסביר את החשיבות של צעדים קטנים בריקוד, ולא לרקוד עם צעדים גדולים מדי.

 

אל: לדעתי צריך לרקוד עם צעדים קטנים יותר במועדון כי אין יותר מקום, להבדיל מריקוד בהופעה על במה. זה הכל, אין פה סגנון נכון או לא נכון.

 

שאלה: אידי, איזה סגנונות ריקוד את רוקדת, את אוהבת את כל הסגנונות? קובה, מיאמי, LA, NY?

 

אידי: אני רוקדת את על מה שבן הזוג שלי מוביל. אם זה קובה אז קובה, אם זה מיאמי אז מיאמי וכן הלאה. אני אהבתי את סגנון ה-LA כי עם זה נולדתי, אחרי זה יצא לי ללמוד לרקוד בניו-יורק ולאהוב גם את סגנון ניו-יורק. אני אסתדר עם כל הסגנונות, אבל היום אני אוהבת מילניום סטייל, כי אני לא מתעייפת, הוא דורש פחות הוצאת אנרגיה, אני נראית זורמת יותר, יכולה להוסיף סגנון אישי, לא צריכה צעדים ענקיים ואני יכולה לרקוד בצורה יותר מתאימה למוסיקה.

אני אוהבת שבן הזוג שלי רוקד עם המוסיקה. לסגנון המילניום אין שייכות למקום מסוים, זה יכול להתאים לניו-יורק, לוס אנג'לס, קובה או פורטו ריקו, אלא אנחנו מייצרים משהו עם הגוף שמשולב במוסיקה שמושמעת.

 

אל: למעשה מהרבה בחינות, סגנון המילניום מבוסס על ניו-יורק.

 

שאלה: אבל רוקדים אותו על ה-1.

 

אל: כן, אבל הצעדים של ניו-יורק סטייל קטנים יותר. אתה יכול לאמץ אלמנטים מבוגלו וסגנונות ריקוד שונים, ברגע שהצעדים קטנים יותר אפשר לשלב יותר תנועות גוף תוך כדי הריקוד במקום להתאמץ לקחת צעדים ארוכים. כמו שהם רוקדים על ה-2 אפשר לרקוד על ה-1. פעם הייתי לוקח בערב הרבה טי-שירטס ומחליף אותן בגלל זיעה, היום אני יכול להסתפק באחת.

למעשה סגנון מילניום התחיל בהשפעת Pop-locking, Electric Boogaloos ועוד שראיתי באוקלנד (ליד סן-פרנסיסקו) עם שילוב של סלסה עם צעדים קטנים. לקיחת צעדים קטנים נותנת לך זמן להכניס לריקוד תנועות שונות – כמו מייקל ג'קסון, היפ-הופ מסוגים שונים ועוד.

 

שאלה: אידי, הייתי בסדנא שלך בקונגרס שנה שעברה על מילניום סטייל, ולקראת הקונגרס כתבתי טקסט על אידי ועל אל (שפורסם גם באתר הזה וגם באתר הקונגרס) ומקווה שזה תרם לכמות האנשים הגדולה שהגיעה בסדנא שלכם אתמול – 400-500 איש.

אבל סגנון המילניום לא הגיע ממך לבד, אני מניח שזה הגיע בשילוב של אל. (אל משפיל מבט בצניעות).

 

אידי: למעשה אני יצרתי ליידי סטייל בסגנון ה-LA, שבו החלפתי את הצעד אחורה בריקוד בדברים אחרים, וקראתי לזה Edie's Freedom Concept (תפיסת החופש של אידי). ואז, לקחנו את הסגנון שראינו בניו-יורק עם הצעדים הקטנים ושילבנו תנועות גוף והיפ-הופ ויצרנו את המילניום של היום. למעשה, חיפשנו שם חדש לסגנון ריקוד שמשולב חזק עם המוסיקה, וצעדים קטנים התחלנו להשתמש בשם סגנון מילניום. שמת לב שאתמול בערב רקדתי 20 שירים עם אולי 60 גברים שונים, בלי להפסיק, ואנשים שאלו אותי, אידי, מאיפה כל האנרגיה הזו? אמרתי, האנרגיה באה מהם! אני כמעט לא מוציאה אנרגיה, אני עושה צעדים קטנים, ליידי סטייל ותנועות גוף שממלאות את הזמן. במקום צעדים גדולים אחורה, שיכריחו את הגברים לעשות צעדים גדולים קדימה כדי לבוא לקחת אותי, עשיתי תנועות וצעדים במקום תוך כדי תנועות גוף. אבל הם התעייפו כי הם הלכו בצעדים גדולים מסביבי.

 

שאלה: מצד שני, בסגנון מילניום יש את העניין שנקרא "חטיפה" (Hijacking), שבו לוקחים לרגע את ההובלה מהגבר ועוצרים את הצעד שהוביל, זה יכול להיות מפתיע לרוב הגברים שאני מכיר.

 

אידי: בהחלט, זה היה מפתיע לאל, אולי הוא לא ישן יומיים כשראה אותי חוטפת לו את ההובלה. הוא הבין את זה כשראה אותי עוצרת גבר אחר ברגע מסוים במוסיקה ועושה תנועות במקום. ברגע שהמוביל מבין מה עושים, הוא אפילו יבקש ממנה לחטוף אותו, כי זה יכול להשתלב מצוין עם המוסיקה. גם הגבר יכול "לחטוף" ע"י זה שיעצור לי את התנועה לפי מצב המוסיקה, זה כבר עניין של כימיה בריקוד. אבל, כמו שאני מסבירה גם ב-DVD שלי, לא לעשות את זה יותר מפעמיים בשיר! בשלב הזה הגבר אמור להבין את המסר.

אל ואידי ביחד: אם הגבר יודע מילניום סטייל, אין צורך בחטיפה אלא אם הוא מבקש.

 

שאלה: איך את משווה את הקונגרס הזה לקונגרס הקודם?

 

אידי: גדול יותר, יש יותר מכם...ההופעות משתפרות מדי שנה, הארגון נראה יותר מסודר ויותר בשל, והפעם בעלי איתי. אני מרגישה חופשיה יותר, כשאני לבד במקום אני בונה מעין חומות סביבי, מתנהגת בצורה שמרנית יותר כדי שלא יגידו: "אה, היא בלי בעלה, מתנהגת בצורה חופשייה וסקסית". כשהוא כאן אני מרגישה נוחה יותר להיות אני, כי הוא יודע מה אני עושה, אני מרגישה רגועה יותר ונהנית יותר.  הוא מוציא את המיטב שבי! אם אישה מחייכת ומרוצה זה בגלל הגבר שלה.

 

שאלה: עוד משהו שאתם רוצים להגיד לקהל בארץ?

 

אל: נהנים להיות בישראל, אוהבים אתכם, ותודה שאתם אוהבים אותנו. אתם הכוכבים האמיתיים. להגיע לכאן זה משהו מיוחד, כאן אלהים נתן את הארץ, ישו הלך כאן, זה מקום מיוחד והאנשים הם גם משהו מיוחד. ברוב ימי חיי לא חשבתי שהוא שאזכה להגיע לכאן, ובזכותכם זה קרה. אתם מדהימים, ותישארו ככה.


Copyright © 2001-2008 by Salsa.org.il, unless noted otherwise.