קונגרס הסלסה 2017 באילת

סלסה - ארגון הסלסה הישראלי

סלסה ראשי

מועדפים

אודות

פרסום

תמונות

וידאו

מאמרים

צור קשר

English

ראיון עם איסמעל אוטרו ושני טלמור

בעת ביקורם האחרון של הזוג בארץ (ספטמבר 2007), נפגש רועי מימרן עם זוג הרקדנים לראיון שהפך לשיחה מרתקת על עולם הסלסה. והנה תמצית הדברים.

רועי: איסמעל, לך לא צריך להגיד "ברוך הבא לישראל". אם אינני טועה זה הביקור השישי שלך בארץ נכון? חמישה קונגרסים ועכשיו בקיץ. אז מה אתה חושב על סצנת הסלסה בישראל?
איסמעל: כל פעם זה שונה, המוסיקה משתנה, הריקוד משתנה. יש הרבה ריקוד טוב, ויצירתי, אבל יש גם דברים מוזרים, למשל הפנאטיות עם הנעליים.
שני: הכוונה לנעלי סופט ג'אז.
רועי: (פותח את התיק ומראה את הנעליים שהכין לערב במשכית) אתם מתכוונים לזה...
איסמעל: הרבה לובשים את זה להופעות, אבל רוצים שלריקוד חופשי יהיה נוח יותר. יש כאן אנשים פנאטיים, שואלים איך אתה רוקד עם נעליים רגילות. אני לא אומר לא להשתמש בנעלי ג'אז, רק אל תהיה תלוי בהן.
שני: הרבה אנשים שואלים אותי לגבי הריקוד שלהם, גם כאלו שהיו תלמידים שלי וכאלה שלימדתי אותם עוד מהבסיס. ואני אומרת, אתם לא יכולים להיות תלויים בנעליים. זה כמו לרקוד עם גרביים, אתה תלוי מאד ברצפה. ואז אם הרצפה דביקה זה נהיה לא נוח, ואז לא תוכלו לזוז ככה עם נעליים אחרות. התנועה צריכה לבוא מהגוף שלכם ולא להיות תלויה בהשתפשפות ברצפה. אני גם לא נגד זה, אבל פה ממש כל העולם הולך עם זה. אפילו מי שהכניס את זה לאופנה, פרנקי (מרטינז - ר.מ.), לא הולך עם זה למסיבות בערב, רק לסדנאות או להופעות.
רועי: אתם יודעים, לא שמעתי על פרנקי בשנתיים האחרונות, כאילו נעלם.
איסמעל: הוא מנסה לעשות דברים אחרים. הנקודה היא לא להגיע למצב שבו אתם תלויים בנעליים ולא יכולים לרקוד בלעדיהם. לדעתי בחורות צריכות להתרגל יותר לנעלי עקב.
רועי: מה לגבי בנים? להם כן מומלץ ללכת עם הנעליים האלה? אני למשל לא נעלתי נעלי ריקוד כל עוד רקדתי בסגנונות קובני ו-LA, התחלתי עם סופט רק כשלמדתי ניו-יורק, בעיקר בגלל השיינס.
שני: אפשר לעשות שיינס עם כל זוג. גם לי היה קשה בהתחלה לעשות ארבעה ספינים עם עקבים, אבל התאמנתי והתרגלתי לזה.
איסמעל: אני הולך למסיבות עם נעלי טימברלנד. אני בטח לא מגיע למצב שבו אני לא יכול להחליט ללכת לרקוד באופן ספונטני כי הנעליים לא איתי. אז בקיצור: אתם יכולים להשתמש בהן, אבל לא להיות תלויים בהן.
דבר נוסף שהבחנתי בישראל בכל מקום, אנשים רוקדים אבל לא מקשיבים למוסיקה.
שני: בשבוע האחרון יצא לנו להסתובב במועדונים ולא בקונגרס. ראינו למשל, ביום ראשון בביילטינו, ערב רומנטי, אנשים רוקדים יפה אבל יש כאלה שרוקדים בלי חיבור למוסיקה. כי שירים שונים נשמעים אחרת.

איסמעל ושני ברמת-השרון
איסמעל: אני אוהב את מגוון הסגנונות בסלסה, למה כולם רוקדים רק בסגנון אחד. יש ריקוד על ה-1, על ה-2, פורטוריקני, קובני. אני לא ארקוד על ה-2 כשיש שיר קובני.
רועי: אני מניח שזה יעלה את השאלה: אם אתם שומעים שיר קובני אתם רוקדים קובני, אם תשמעו ממבו תרקדו על ה-2, ואם תשמעו סלסה רומנטית בטח תרקדו פשוט בלי סיבובים מהירים. אז מתי רוקדים LA על ה-1? זה מה שהרבה ישראלים ישאלו.
איסמעל: במציאות, אין הפרדה בין מוסיקה לריקוד על ה-1 או על ה-2.
שני: יש שירים שנשמעים יותר LA, וכאלו שנשמעים יותר ניו-יורק, אבל גם על ה-2 אפשר לרקוד מהר, חד ועם סטיילינג. אתה יודע, כשהתחלתי לרקוד עם איסמעל אנשים שאלו אותי איך זה לרקוד עם איסמעל אחרי ג'וני (הכוונה לג'וני ואסקז ששני היתה בלהקה שלו במשך יותר משנתיים - ר.מ.), זה סגנון אחר. אז נכון, הסגנון שונה, אבל הוא היחיד בניו-יורק שלא רוקד בתנועות עדינות, אלא בתנועות חדות ומהירות. ועם איסמעל אני רוקדת ככה גם על ה-2.
שני: ממבו אפשר לרקוד על ה-1 או על ה-2, אבל תלוי איך השיר נשמע, סגנון הריקוד אם הוא חד או עדין, יכול להתאים לשיר.
איסמעל: מה שחשוב, לקבל תחושה של השיר גם מהסגנון וגם מהמילים, ולהתאים לזה את צורת הריקוד והתנועה. יש שירים רומנטיים, ויש שירים שמתאימים להיפ-הופ סלסה, וכל היופי זה להתאים לזה את צורת הריקוד.
שני: אני למדתי להקשיב למוסיקה, חלק מזה בזכות פאקו שלימד אותי להכיר את הכלים והמקצבים בסלסה. אבל תלמידים בארץ שלומדים את הריקוד מהמדריכים, הרבה פעמים לא מקבלים חיבור למוסיקה. איסמעל למשל משלב בסדנאות הקשבה למוסיקה.
איסמעל: ואפילו אם לא מכירים את הסגנון, נניח אפרו-קובני, צריך להקשיב ולרקוד לפי ההרגשה שמקבלים מהמוסיקה. אגב, לפי מה ששמעתי משני על שיטת הלימוד בארץ, היא הכי טובה. השיטה המאורגנת לפי רמות, הרשמה ותעוד של מה שלמדת, ויותר מהכל קורס מדריכים. הקורס הזה נותן כלים חשובים והוא מומלץ גם לרקדנים שלא הולכים להדריך. אנשים שלא יודעים להדריך, חשוב שלא ידריכו מתחילים, כי זה הכי קשה.
שני: רמת הריקוד בישראל גבוהה כבר, והיא עוד בעלייה. יש הרבה אנרגיה ואוירה משותפת. מה שחסר אולי זה ההקשבה והחיבור למוסיקה.
רועי: כמה זמן צריך לקחת לרקדן מתחיל להפוך לרקדן טוב?
איסמעל: כדי להיות מקצוען, אתה צריך לקחת את הצעדים והאלמנטים הבסיסיים ולעשות אותם טוב ומקצועי. תעבוד על האנרגיה, שיווי משקל וסגנון. מה שקובע הוא לא כמות הוריאציות.
שני: הרבה אנשים לומדים מהר, ויש להם הרבה סיבובים וסוגי עבודת רגליים אבל הם לא רקדנים מדהימים כי הטכניקה שלהם לא משהו. יש אנשים שלומדים פחות זמן אבל עושים את זה יותר טוב.
רועי: טוב, חסכתם לי את השאלה הבאה: עד כמה טכניקה חשובה כדי ללמוד תרגילים יותר מתקדמים.
שני: איך אני אומרת: מתחילים הולכים לשעורי בינוניים, בינוניים הולכים לשעורי מתקדמים, ומתקדמים הולכים שוב לשעורי מתחילים, כדי לשפר את הטכניקה, למרות שזה נראה משעמם.
איסמעל: אני תרגלתי עם קבוצה צעד Back-step במשך זמן ארוך, זה קצת שיעמם את התלמידים אבל אחרי זה כשהוספתי וריאציה עם הידיים, זה נראה מושלם. מי שלא הצליח, היו אלו שלא תפסו טוב את עבודת הרגליים.
רועי: כן אבל אם במשך שעור שלם אתה מתרגל רק טכניקה בלי קצת יותר וריאציות, יש סיכוי שתלמידים ישתעממו ולא יבואו לשעור השני והשלישי.
שני: זה תלוי איך מציגים את זה, אומרים להם בתחילת השעור שזה משעמם, מראים להם צעד בסיס, אחרי זה מוסיפים עליו אלמנטים ותרגילים אבל זה בעצם אותו בסיס. וככה מראים להם שזה מגיע מאותו בסיס, אבל בסוף השעור נותנים להם טעם של משהו יותר מתקדם, או מה שנלמד בשעור הבא.
רועי: האם לימוד של Man Style או Lady Style הופך אותך לרקדן יותר טוב גם במועדון?
שני: כן.
איסמעל: אני לא מומחה ל-Man Style, אבל סגנון מלמד אותך לשלוט יותר טוב בגוף שלך, וזה יגרום לך לזוז, להיראות ולהרגיש יותר טוב בריקוד.
שני: זה חלק מהטכניקה, היום כשאני מתכוננת לסיבוב, פנימה או החוצה, אני עושה את ההכנה עם סגנון.
רועי: האם יש דרך "קסמים" ללמוד להיות רקדן טוב בזמן קצר?
איסמעל: בסיס, בסיס ושוב בסיס.
שני: וזה עובד, ואנחנו ראינו את זה קורה. אני נדהמתי לראות רקדן עם 6 חודשים נסיון רוקד מדהים כי השקיע בבסיס.
רועי: איך יוצרים כימיה ותקשורת טובה בין שני רקדנים?
איסמעל: זה תן וקח, הם צריכים להתאים אחד לשני, הכל תלוי בתחושה שנותנים בידיים.
שני: בני זוג שונים אחד מהשני, בחורים צריכים להתאים לבחורות, ובחורות לבחורים.
רועי: מה צריכים ישראלים לעשות כדי להצליח בבעולם הסלסה?
שני: להקריב. אני לא חשבתי שאני אהיה רקדנית מקצועית, אבל כשקיבלתי את ההצעה מג'וני הסכמתי לעזוב את הארץ והחברים כדי להתקדם. כשמתחילים צריך לקנות כרטייס טיסה והשתתפות כדי שיכירו אותך, כשאתה משתפר כבר ישלמו לך לעשות את זה.
איסמעל: אני ראיתי בארץ סיבובים ותרגילים שלא ראיתי בחו"ל, צריך להמציא גם סגנון ישראלי כמו שיש LA וניו-יורק. אבל אנשים לא דחפו את עצמם לקריירה.
רועי: ישראלי נוסף שהתחיל לעשות קריירה כרקדן סלסה בארה"ב הוא אלכס לייזר. אתם ראיתם את ההופעה שלו עם סוזאן בקונגרס בוושינגטון, ואולי בעוד מקומות. מה אתם אומרים עליו?
איסמעל: יש לו בהחלט יכולות, אני חושב שבריקוד חופשי הוא צריך לשפר את הקישור לסגנון המוסיקה, אבל בהחלט יש לו סיכוי טוב להתקדם.
שני: אני מכירה אותו הרבה זמן וראיתי אותו מתקדם, הוא מאד התפתח, יש לו בת זוג מעולה וכל המרכיבים בנוסחה להיות מצליח.
רועי: ולשאלה האחרונה שלי, דבר שנדון בפורומים של הסלסה באינטרנט בשנה האחרונה. האם יש לדעתכם קשר בין להיות רקדן סלסה טוב לפרטנר טוב במיטה?
איסמעל: במקרה שלי כן!
שני: ודאי, הוא מתחבר לבת-זוג טוב כמו בריקוד...אבל באופן כללי זה תלוי, לפעמים כן ולפעמים לא.
רועי: טוב, תודה לכם! ותהנו מהמשך הערב.

לשליחת תגובות לכתבה

יומנו של סלסרו
מדור הסצנה
מדור המוסיקה
מדור הגלריה
המטייל - סלסה בעולם
מדור הריקוד, ריקוד סלסה
Copyright © 2001-2008 by Salsa.org.il, unless noted otherwise.